Chile är ett land

2011-11-18
11:34:37

Hydrosystemet!
Hej!

Tänkte dela med mig om hydrosystemet jag byggt med ganska enkla medel:

Systemet bygger på 2 plastkärl, en för näringsmediet och en för plantorna. Här är lite bilder på det senare:


Inlopp och överflödesretur:


Retur, här har jag borrat små hål i botten på lådan så att det rinner ner sakta:


I botten av tanken sitter en pump av typen akvariepump med flödet 800l/h:


För att enklare kunna dosera näring så ritar jag dit lite mått första gången jag fyller upp:


Sen är det dags att fylla på med näring, jag använder HESI produkter köpta på odlamer.se: http://www.odlamer.se/Category/75-odla-i-hydro-hydrokultur-nring-till-hydroponik.aspx

Kolla EC-värdet, det ska vara mellan 1,3 och 1,8 (lite mindre med småplantor), jag använder en EC-mätare från Trädgårdsteknik: http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/lt-penna/2863-40-11/



När man har fått till rätt näringsblandning är det dags att kolla PH-värdet, ska vara mellan 5,8 och 6,3 nånstans. (PH-sänkare och -höjare finns att köpa på odlamer.se också och mätare på trädgårdsteknik.se):


Samtliga slangar kopplas in, pumpen kör jag 5 minuter kl 8 varje morgon (här får man kolla hur länge man behöver köra för att fylla upp ordentligt) Jag använder en digital timer köpt på Jula:



Här är systemet fyllt med lecakulor och varje planta har sin lilla rockwoolkub som håller kvar näringen, de jag vill behålla i hydro kommer få stora kuber som de till höger på bilden. Övriga kommer planteras i jord när de har växt ur sin lilla kub:



Plantorna får ljus 14 timmar per dygn via timer och en lysrörsarmatur från Jula.

Liten summering av hela systemet:

Plastlåda för plantorna 99:- (Bauhaus)
Plasttunna med lock för näringsmedium 149:- (Karlsson)
Slangar och kopplingar ca 200:- (Karlsson)
Rockwoolkuber 200:- (odlamer.se)
Pump 205:- (odlamer.se)
Näring, startkit 490:- (odlamer.se)
Lecakulor 100:- (lokal blomsterhandel)
PH-sänk och höj 170:- (odlamer.se)
EC och PH-mätare inklusive kalibreringsvätskor 800:- (tradgardsteknik.se)
Timers och lysrör 400:- (Jula)

Totalt ca 2800:-
Om man sparar in på PH/EC-mätare och köper billigare samt mindre näringsmedium (startkittet är ganska overkill och räcker i flera år) kan man spara in ca en tusenlapp så själva systemet inklusive belysning och timers borde gå att bygga för ca 2000 spänn.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: